PeterVandeVelde

Peter van de Velde

11-07-2023 21:00

Rondom Bach

groeide op in Doel. Hij begon er op negenjarige leeftijd met orgelstudies en op zijn twaalfde was hij actief als organist in de plaatselijke kerk. In de Antwerpse kunsthumaniora kreeg hij op zijn zestiende zijn eerste muziekonderricht. Hij studeerde er af met grootste onderscheiding en vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium. Daar behaalde hij in 1996 het Meesterdiploma als laatste leerling van Stanislas Deriemaeker. Tijdens en na zijn studie volgde hij meestercursussen voor orgel, uitvoeringspraktijk en improvisatie. Begin 2002 werd Peter Van de Velde benoemd tot organist-titularis van de Antwerpse kathedraal waar hij sinds 2020 ook muziekdirecteur is. Hij is als organist ook verbonden aan de Antwerpse Sint-Michielskerk.

Centrale figuur in het programma is Johann Sebastian Bach. Rond hem componisten die hem hebben geïnspireerd en die hij op zijn beurt zelf inspireerde. Zo was Bach geraakt door het werk van de Franse barokcomponist Nicolas de Grigny. Die invloed is onder andere terug te horen in het Pièce d’orgue. De muziek van Bach kreeg pas na ‘herontdekking’ door Mendelssohn navolging, in nieuwe composities of transcripties. Eén van de belangrijkste bewonderaars was Max Reger en indirect via Reger is de Oekraïense componist Mykola Kolessa stilistisch navolger van Bach.

Nicolas de Grigny (1672-1703)
Pange Lingua
1. Pange lingua en taille à 4 (Plein jeu)
2. Fugue à 5
3. Récit du Chant de l’hymne précédent

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
O Mensch, bewein’ dein’ Sünde Gross, uit Mattheuspassie BWV 244, bew. Robert Schaab
Pièce d’orgue, BWV 572
Schmücke dich, o liebe Seele BWV 654

Max Reger (1873-1916)
uit Monologe op. 63
1. Praeludium
2. Fuge
3. Canzone

Mykola Kolessa (1903, Sambir – 2006, Lviv)
Prelude en fuga